5.JPG

XI Dzień Nauki

 12 grudnia 2018 roku odbył się  XI Dzień Nauki. Rozpoczął się apelem przygotowanym przez uczniów klasy Va, podczas którego zaprezentowali przedstawienie „Kłótnia liczb”.Liczby kłóciły się, która z nich jest najlepsza, najpiękniejsza i  najważniejsza.

Wszystkich pogodził Pitagoras. Powiedział, że "... wszystkie równo cenię i każdej siła nie przeminie jeśli będzie tkwić w rodzinie".

Na zakończenie apelu zatańczyli do muzyki  Shakery „Waka Waka”.

Następnie wszyscy uczniowie klas IV – VI udali się na ciekawe prezentacje do poszczególnych sal.
W sali językowej uczniowie doświadczali nauczania z wykorzystywaniem technik informacyjno – komunikacyjnych oraz innych aktywnych metod nauczania. Dobierali właściwe pary wyrazów (angielsko – polskie), a następnie identyfikowali je z grafiką, odpowiednio nazywając poszczególne części obrazka.
Pracując z wykorzystaniem aplikacji quizlet poznawali słownictwo przy pomocy interaktywnych fiszek – „setów” słówek ze zdjęciami i wymową. Pracowali w dwóch trybach: do nauki (opcja UCZ SIĘ) oraz w trybie gier językowych (opcja GRAJ).
Nad całością projektu  czuwał nauczyciel pani Dagmara Niemiec z uczniami, którzy byli nie tylko asystentami nauczyciela, ale również żywym obrazem (dzięki przebraniu), który zastosowano jako „warming – up activity”.
W sali chemicznej podczas prezentacji pt.  „Sztuczki chemiczne " uczniowie przedstawili wybrane, ciekawe eksperymenty i pokazy z efektami specjalnymi. Młodzi chemicy sprawdzili czy banknot może się spalić, zademonstrowali zmianę barwy podczas doświadczenia „chemiczny kameleon", sprawdzili czy woda może być zapalnikiem, ile kawałków styropianu może zmieścić się w zlewce, dzięki doświadczeniu z użyciem chromianu (VI) amonu uczniowie mogli zaobserwować mini wybuch wulkanu. Na koniec każdy dowiedział się jak można wyprodukować sztuczną krew.
Podczas prezentacji  pt. „Jeden za wszystkich wszyscy za jednego”  uczniowie klas piątych Hanna Krzywonos, Tymoteusz Trzewiczek, Jan Seweryn pod opieką nauczyciela Konstancji Nowakowskiej starali się pokazać, że w pojedynkę nie wszystko da się zrobić i trzeba szukać wsparcia. By to potwierdzić wykonywali doświadczenia fizyczne wykorzystując w nich wiele zjawisk fizycznych i właściwości różnych substancji m.in. wytrzymałość, tarcie, sprężystość, elektryzowanie, ciśnienie. Starali się pokazać, że można ustawić balon na ostrzach gwoździ i go nie przebić, usiąść wygodnie na rolkach z papieru czy zawiesić ciężar na nitkach zaplecionych w warkocz. Uczniowie prezentację zakończyli pokazem fontanny łańcuchowej.
W sali 32 uczniowie mieli za zadanie skleić ramiona gwiazd, a potem je ze sobą połączyć. Wykonane gwiazdy ozdobiły korytarze szkoły.
W sali informatycznej odbył się pokaz prezentacji multimedialnej na temat Nobla i ufundowanej przez niego nagrody oraz polskich noblistów. Po prezentacji uczniowie rozwiązywali komputerowy test na temat polskich noblistów.
W sali matematycznej uczniowie wykorzystywali maty do kodowania oraz kolorowe kubeczki, dzięki którym rozwijali logiczne myślenie, koncentrację, spostrzegawczość, umiejętność dostrzegania pewnych prawidłowości, schematów. Pod czujnym okiem uczennic Kamili Jędrzejowskiej i Natalii Krzywonos oraz nauczyciela Edyty Przedwojewskiej uczniowie układali na matach kubeczki wg ściśle określonych zasad oraz tworzyli przestrzenne kompozycje.
Przedmioty humanistyczne reprezentowało „ W labiryncie mitów greckich”. Uczniowie klas piątych i czwartych dzielnie wcielili się w mitologiczne postaci Prometeusza, Apollina       i kilku innych wybranych specjalnie na potrzeby tej prezentacji. Oprócz znanych z lekcji języka polskiego i historii bohaterów mitów greckich , wystąpiło 9 pięknych muz z orszaku Apollina: Kalliope ( poezja epicka oraz filozofia i retoryka), Klio ( muza historii), Erato ( poezja miłosna), Euterpe ( poezja liryczna), Melpomene ( tragedia i śpiew), Polihymnia ( pieśni i poezji chóralnej), Talia ( taniec) i wreszcie Urania ( astronomia i geometria).  Aby włączyć widzów do wspólnej zabawy zaproponowano grę w kalambury opartą na związkach frazeologicznych opartych na mitologii. O ile łatwo było przedstawić np. strzałę Erosa czy piętę Achillesa, uczniom nie sprawiło kłopotu prawidłowe odczytanie znaczenia pokazywanej scenki, tak konia z rzędem temu, kto np. przedstawi konia trojańskiego. Mimo drobnych trudności frajda była wielka.
Większość uczniów chętnie uczestniczyła w zajęciach, doceniając tym samym  wysiłek prowadzących i zaangażowanie.
Na zakończenie XI Dnia Nauki prowadzący prezentację uczniowie otrzymali słodki upominek od Rady Rodziców.

Wspomnienia i zdobyta wiedza w tym szczególnym dniu pozwolą uczniom przetrwać kolejny pracowity rok szkolny.

 

 

 

Dodatkowe informacje